عطر و بوی رمضان در خراسان جنوبی/ آداب و سنت های دیرین در موسم عبادت و شستشوی جان در نهر پاک روزه داری
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۳۲۵۳۷
رمــضــان ماه قرآن، ماه میهمانی خدا، ماه خوبیها، ماه شبهای قدر، ماه دعا و نیایش از راه رسید و مردم خراسان جنوبی نیز همچون دیگر مسلمانان با انجام برنامههای ویژه مذهبی به میهمانی این ماه رفتهاند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،رمضان، موسم عبادت و شستشوی جان در نهر پاک روزه داری است. بندگان خدا در این ماه با اتصال به حلقه های دعا و عبادت، آسمانی می شوند و وجود خود را جانی تازه می بخشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«رمضان» از ماده «رمض» به معنای سوزاندن است؛ البتّه سوزاندنی که دود و خاکستر به همراه نداشته باشد. علت نامگذاری این ماه از آن روست که در ماه رمضان، گناهان انسان سوزانده و نابود می شود.
ماه رمضان، ماه نزول قرآن می باشد و تنها ماهی است که نامش در قرآن آمده و شب قدر نیز در این ماه است. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «تمام کتاب های آسمانی، در ماه رمضان نازل شده اند.
ماه رمضان، بهترین ماه خدا است. آن حضرت در جمعه آخر ماه شعبان، خطبه مفصّلی در عظمت ماه رمضان ایراد کرده اند که در بعضی از تفاسیر و کتب روایی آمده است. همچنین در صحیفه ی سجادیه، امام سجاد علیه السلام با دعایی به استقبال ماه رمضان رفته و در وداع آن ماه، مناجات جان سوزی دارند.
ماه مبارک رمضان، بهار قرآن و فرصتی برای تمرین ویژه بندگی، پالایش روح و روان و پرهیز از آلودگی، فصل بازنگری در گذشته و چنگ زدن و پناه بردن به دامن قرآن است.
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان حال و هوای کشورهای اسلامی به ویژه کشور ایران متغیر شده و فضایی معنوی بر کشور حاکم میشود در این بین خراسان جنوبی نیز با رسوم دیرینه و کهن خود به استقبال از این ماه پر خیر و رحمت میرود.
باری دیگر درهای رحمت را گشودهاند، درهایی به وسعت دامنه اجابت و سفرهای به بیکرانگی یک دعوت عاشقانه و پس از اتمام دو ماه پرخیر و برک رجب المرجب و شعبانالمعظم، ماه خدا از راه میرسد ماهی که عبد بهدنبال معبود و عاشق بهدنبال معشوق میگردد.
در این ماه سلامی را منتظر نشستهاند به نیازمندی یک بنده، یک عبد ضعیف، یک عاشق مسکین، یک من و یک تو محتاج و رخصت دادهاند به نجیبانهترین نگاه معصومی که پناهی جز این آستان غنی نیافته است.
ماه باز شدن درهای رحمت الهی بهسوی بندگان الهی و ماه میهمانی حضرت حق؛ تنها ماهی که خداوند متعال به خاطر شرف و برتریاش از آن در مصحف شریف خود نامبرده، رمضان است، آری بار دیگر، ماه مبارک رمضان فرا رسید.
همزمان با دعوت حق برای ماه ضیافت الهی، جلوهای از پاکی و نورانیت خراسان جنوبی را فرا میگیرد و هلال ماه که رؤیت میشود گویی سرآغازی است برای پاکی و اتصال به مدار ربوبیت، دستهای نیاز این مردمان که در کشور به سادگی و فرهنگی بودن مشهورند بهسوی آسمان گشوده میشود تا شاخه شاخه اجابت را نصیب مردم این خطه کویری کند.
یک بار دیگر رمضان آمد و یک سال دیگر به تو اجازه داده شد تا درمیهمانی الهی با طاعت خود خودنمایی کنی و سر سفره پروردگارت بنشینی و از برکات آسمانی آن بهرهمند شوی.
ماه رمضان در خراسان جنوبی همراه با آیین بومی و محلی خاصی است که برخی ریشه کهن داشته و از ایام خیلی دور حفظ شده و اما متأسفانه باید گفت در حال حاضر در مراکز شهرنشین رونق خود را از دست داده است.
از گذشتههای نه چندان دور مردم بیرجند و روستاهای این شهرستان از فردای شبی که هلال ماه رمضان رؤیت میشود با مراسم و آیینهایی روزهداری را آغاز میکنند.
در گویش بیرجندی کلمه رمضان «رمزا» تلفظ شده و 11 ماه دیگر سال سالگان گفته میشود و با این نامگذاری رمضان را از ماههای دیگر ممتاز میکنند.
مردم خراسان جنوبی در ماه میهمانی خدا آئینهای سنتی دارند که امروز برخیها پابرجا و برخی دیگر دستخوش تغییرات شده است.
ماه قرآن، ماه میهمانی خدا، ماه خوبیها، ماه شبهای قدر، ماه دعا و نیایش از راه رسید و مردم خراسان جنوبی نیز همچون دیگر مسلمانان با انجام برنامههای ویژه مذهبی به میهمانی این ماه رفتهاند.
ماه رمضان که میآید، رخت و لباس مردم عوض میشود و هر منطقهای از کشور برای خود آئینی خاص دارد، در خراسان جنوبی نیز مردم علاوه بر آئین دیگر مناطق کشور مانند خانه تکانی، تهیه مایحتاج رمضان و مراسمی ویژه که طبلزنی، رمضو خونی از جمله آنها است را با فرا رسیدن این ماه انجام میدهند، مراسمی که برخی از آنها به فراموشی سپرده شده است.
شوخوانی آوایی برای تدارک سحری در خراسان جنوبی است
مناجات و شب خوانی ( شوخانی) از نخسین شب رمضان آغاز میشود به این صورت که هر شب برخی مردان خوش صدا پس از نیمه شب سه نوبت بر بالای بام خانه رفته و با صدای بلند به خواندن ادعیه و نیایش میپردازند که با این عمل، مردم با شنیدن صدای آنان از خواب بیدار شده و تدارک سحری را می بینند و این آیین هنوز در روستاهای بیرجند رواج دارد.
شوخوانی(شبخوانی) که در واقع یک نوع مناجات با خدا است و در قدیم هنگام سحر مردم روستا با صدای خروس خانه بیدار میشدند و چون پاس دوم را خروس میخوانده میفهمیدند که حالا وقت سحرخوانی یا شوخوانی یا همان مناجات سحرماه رمضان است.
علاوه بر صدای خروس از روی مکان ستارههای آسمان مثلا دب اکبر و یا از روی جایگاه سه ستاره روشن که در آسمان است پی به وقت سحر میبردند و در این هنگام طبل نواخته میشد و یا افرادی که صدای رسا داشتند شبخوانی میکردند و افراد بدین طریق بیدار میشدند.
ثبت آیین رمضوخوانی خراسان جنوبی در فهرست میراثهای معنوی
یکی دیگر از آیینهای قدیمی ماه مبارک رمضان در بیرجند «رمضوخوانی» است که این مراسم در فهرست میراثهای معنوی کشور نیز به ثبت ملی رسیده است و در این مراسم در شبهای رمضان پس از نماز و افطار، جمعی از کودکان و نوجوانان پسر در دستههای چهار تا شش نفری به در خانه همسایهها بهویژه سرشناسان و صاحبان ثروت میروند و به قصد گرفتن انعام برنامه ویژهای اجرا میکنند.
رسم رمضانخوانی در سالهای بسیار قبل توسط مردان مسن و سرشناس انجام میشد که این امر در سالهای اخیر به نوجوانان و جوانان سپرده شده است و کودکان و نوجوانان در ایام ماه رمضان در گروههای مختلف و زیر سرپرستی یک نفر به در منازل میروند و با خواندن شعرهایی، از صاحبخانه تقاضای شیرینی و خوردنی میکنند، شعرهایی که در این مراسم خوانده میشود به نام رمضانی مشهور است و معمولاً توسط سرگروه خوانده میشود.
رمضانخوانی در گویش بیرجندی با یک مقدمه دعایی که توسط استاد خوانده میشود آغاز شده و با آمین شاگردان ادامه پیدا میکند و پس از خواندن اشعار، صاحبخانه به کودکان و نوجوانان شیرینی، تنقلات یا وجه نقد هدیه میداد و برای روشنایی روی کودکان آب میپاشید این مراسم جنبه فرح زایی داشت و فقط در روزهای ابتدایی و پایانی ماه مبارک اجرا میشد و در شبهای قدر، آیین رمضونی اجرا نمیشود.
رمضانخوانی از سنتهایی است که شاید در گذشته در ماه رمضان در تمامی کوچه و محلات شهر به چشم میخورد اما هماکنون تنها در محلات پایین شهری بیرجند و شاید توسط برخی جوانان اجرا شود که آن هم در حال منسوخ شدن است.
برخی از ابیات رمضان خوانی شامل رمضو یارب، یارب رمضو آمد خوشنام خدا. رمضو آمد، مهمانش کنید بز و بزغاله قربانش کنید، رمضو آمد خود سیصد سوار چوبی وردشته که آی روزه بدار رمضو آمد، مهمانش کنید بز و بزغاله رو قربانش کنید، بز و بزغاله که چیزی نمشو گاو و گوساله را قربانش کنید، این سرا از کیه، رو ور باده دو پسر داره که نو داماده، این سرا از کیه رو ور روزه دو دختر داره که مخمل دوزه، این سرا از کیه رو ور قبرستو پدر مو گفته برو دو قرو بستو است.
مراسم رمضان خوانی رسم کهن استان خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان
رئیس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی گفت: مراسم رمضان خوانی رسم کهن استان خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان است.
سید احمد برآبادی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت:در شب های ماه مبارک رمضان پس از نماز و افطار عده ای از پسران نوجوان در دسته های چند نفری به در خانه های مردم به ویژه توانگران رفته و به امید گرفتن انعام ( تنقلات و یا وجه نقد) اشعاری خاص می خواندند که در اصطلاح محلی به آن رمضانی می گفتند.
وی افزود: به این ترتیب به جلوی درب هر خانه که می رسیدند برای اینکه مطمئن شوند کسی در خانه هست یا نه یک نفر از بچه ها که او را با عنوان استاد برگزیده اند با صدای بلند می گفت رَمِزُاْنی مارْ وَاْ مِدِی یا وَرْ خُانِمْدِ ـه «رمضانی ما را می دهید یا بخوانیمش ». اگر در خانه کسی بود و چیزی به آنها می داد به درب خانه دیگر می رفتند وگرنه اگر احساس می کردند کسی در خانه هست و جوابی نمی دهد خواندن رمضانی را آغاز می کردند.
رئیس حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبیبیان کرد: ابتدا استاد یک مقدمه و دعایی می خواند و شاگردان بعد از هر جمله او می گفتند آمین و یادی از حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) می کردند و رباعی هایی در مرثیه ائمه اطهار می خواند.
وی بیان کرد: این مراسم در شهرها و روستاهای بیرجند، قاین، نهبندان، سربیشه برگزار می شود. در شهرستان درمیان نیز سابق این مراسم اجرا می شده ولی در حال حاضر انجام نمی شود.
برآبادی گفت: مراسم رمضان خوانی به شماره 811 در تاریخ 4/11/1391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مراسم طبل زنی طبس
بر اساس سنتی دیرینه صدای شادی پخش طبل سحرگاه هر روز ماه مبارک رمضان در فضای شهر طبس به گوش می رسد و روح و جان ها را طرواتی تازه می بخشد.
مردم خطه کویری طبس طبق یک سنت دیرینه سحرگاه هر روز برای روزه گرفتن و صرف سحری با صدای طبل نوازان ماهر که سال های زیادی به این کار مشغولند بیدار می شوند.
طبل زنی در اوقات سحر ماه رمضان در طبس، یکی از نیات موقوفه عمادالملکی است که تاریخ وقف این امر خیر به سال 1300 هجری قمری بر می گردد و ماندگاری آن نیز به دلیل موقوفه بودن و اجرای نیات خیر واقف است.
این طبل زنی برنامه و زمان بندی معین و سبکی خاص دارد به این ترتیب که سه ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل یک (آماده باش)، دو ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل 2 (بیدار باش)، یک ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل 3 (نزدیک شدن وقت اذان صبح) با سبک و سیاقی خاص نواخته می شود.
مردم با نحوه زدن طبل متوجه می شوند کدام نوبت از مراحل طبل زنی است. هر نوبت طبل زنی حدود چهار دقیقه طول می کشد و تا شعاع پنج کیلومتری شهر شنیده می شده است.
این مراسم با ابزار و ادواتی از جمله 2 قطعه ظروف استوانه ای شکل کوچک به نام چاشنی، سه ظرف استوانه ای شکل بزرگ به نام سرنواز، بردست و نقره است که هر یک، آهنگ مخصوص به خود را دارد.
در مجموع چهار نفر در نواختن طبل مشارکت دارند که طی سالیان متمادی افراد متعددی این کار را انجام می داده اند.
این سنت قدیمی از گذشته های دور تاکنون، حال و هوای خاصی در سحرگاهان ماه مبارک رمضان در شهر طبس ایجاد می کند که همه ساله اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس ضمن تأکید بر اجرای این نیت واقف که اکنون به یک سنت تبدیل شده است، بر روند طبل زنی در این شهر نظارت دارد.
علاوه بر سحرهای ماه مبارک رمضان هنگام رویت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر به دستور حاکم شرع یک نوبت طبل ها نواخته می شود که مردم این مراسم را شادیانه می نامند.
افطار بر سر مزار درگذشتگان
سر زدن به مزار رحلت کنندگان از دنیای فانی به جهان باقی در روزهای پنجشنبه هر هفته، در این ماه از رونق فزونتری برخوردار می شود و برخی نیز با حضور سر قبر عزیزان از دست رفته خود روزه را افطار میکنند.
معاون پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسانجنوبی گفت: سر زدن به مزار رحلتکنندگان از دنیای فانی به جهان باقی در روزهای پنجشنبه هر هفته، در این ماه از رونق فزونتری برخوردار میشود و برخی نیز با حضور سر قبر عزیزان از دست رفته خود روزه را افطار میکنند.
برآبادی افزود: مراسم بیست و هفتمان نیز از برنامههایی است که از گذشته دور در شهرستان بیرجند وجود داشته و هنوز هم نام آن فراموش نشده است.
وی اظهار کرد: در شب بیست و هفتم ماه رمضان برخی از خانمها و دختران جوان با پوشیدن صورت خود و گرفتن سبد با تبقی دردست که آئینهای روی آن قراردارد و ملاقه به دست به درب خانه همسایگان رفته و طلب هدیه میکنند.
معاون پژوهش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسانجنوبی گفت: مردم پولی که به این طریق به دست میآید متبرک شمرده و آن را شادی آور میدانند و در این مراسم همه کسانیکه بدین صورت پولی به دست میآورند، پیش از ظهر روز بیست وهفتم ماه رمضان به بازار رفته و با آن پارچهای به دلخواه خود میخرند و ظهر آن روز درخانه یا مسجدی، از آن پارچه پوشاکی مانند چادر، پیراهن و چارقد برای خود میدوزند و آن را میپوشند و بر این باورند که همه سال را به شادی میگذرانند و از همه بلاها مصون هستند.
وی یادآورشد: جمعآوری خیرات و کمکهای نقدی مردم هر منطقه برای کمک به یتیمان و بیسرپرستان و تعمیر و توسعه مساجد از دیگر برنامههای ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف بیرجند است.
آداب بیست و هفتمو نوعی شادی برای کشته شدن ابن ملجم در رمضان
مطابق سنت در شب 27 رمضان در بسیاری از مناطق خراسان افرادی با یک سبد که درون آن یک آینه، شانه و سرمهدان قرار دارد و یک کاسه به در منازل مراجعه میکنند و زن صاحبخانه پس از شنیدن صدای در، بیرون میآید و بهعنوان سنت و یا تقدس شانه را به سر میزند، سرمه به چشمانش میکشد و در آینه نگاه میکند سپس پول و یا چیزی در سبد میگذارد و در روز بعد که در حقیقت شب قصاص ابن ملجم است، از پول اهدایی در قاشقزنی، چارقد و یا چادری تهیه میکنند، میدوزند و میپوشند.
مراسم ملاقهزنی یا کفچلزی از جمله دیگر مراسمات است که ویژه بانوان بوده و به روایتی نوعی شادی به خاطر کشته شدن ابن ملجم مرادی در روز 27 ماه مبارک رمضان است.
در این مراسم خانمها صورت خود را میپوشانند و سپس با یک ملاقه به در حیاط مردم میزنند و میگویند بیست و هفتمو هستم آنها همچنین به همراه خود یک سینی، شانه، سرمهدان و آینه نیز داشتند، وقتی صاحب خانه بیرون میآمد به بی بی هفتمو مقداری پول میداد و او با این پول برای خود پارچه میخرید و این پارچه تا قبل از 27 رمضان باید دوخته و به تن میشد چراکه این اقدام در حقیقت نوعی شادی به همراه داشت.
برگزاری جلسات «دوره قرآن» در ماه مبارک رمضان در جای جای کویر
این جلسات معمولا به دو شیوه خانگی و یا عمومی برگزار میشود و در شیوه خانگی معمولا محفل خانوادگی است و اعضاء فامیل گرد هم می آیند و به تلاوت قرآن میپردازند و در نوع عمومی مردم از اقشار و گروههای مختلف، زن و مرد و پیر و جوان در اماکن مذهبی همچون مساجد و امامزادگان گرد هم آمده و به جزخوانی روزانه قرآن کریم میپردازند.
دورههای قران معمولا در شب برگزار میشود و در این دورهها یک نفر به نام « مُلّا » حضور دارد که در روخوانی قرآن کریم تبحر دارد و زمانی که کسی کلمهای از قرآن را اشتباه بخواند فقط وی میتواند آن اشتباه را تصحیح کند.
در پایان ماه مبارک رمضان قرآن ختم میشود و معمولا کسی که در این دوره سوره «الرحمن» یا «یس» به وی رسیده باشد مردم را با خرما یا شیرینی پذیرایی میکند و کسی که به او سوره «توحید» رسیده باشد روز عید فطر باید یک آش درست کند که به آن آش «قل هوالله» میگویند.
مردم این شهرستان در زمان افطار از آش رشته، نان، پنیر و سبزی، حلوا، خرما، فرنی، شله زرد، زولبیا و بامیه برای روزه گشودن استفاده میکنند و ساکنان برخی مناطق روستایی بیرجند نیز به یاد حضرت علی(ع) روزه خود را با نمک افطار میکنند.
برخی مردم این شهرستان با رفتن به آسایشگاهها و پرورشگاهها دست محبت بر سر کودکان بیسرپرست میکشند و دلهای چشم به راه مادران و پدران بزرگسال را شاد میکنند.
کودکانی هم که هنوز به سن تکلیف نرسیدهاند با تمرین تعظیم و تسلیم در مقابل امر حق تعالی و با گرفتن روزههای به اصطلاح کله گنجشکی والدین خود را در این آزمون الهی همراهی میکنند.
همچنین مردم با شرکت گسترده در آیینهای شبهای قدر و برگزاری مراسم سوگواری ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع)، سینه زنی و تعزیه خوانی همزمان با سراسر کشور به سوگ نخستین امام خود مینشینند.
وداع با ماه رمضان
سرانجام هنگام وداع با ماه رمضان فرا میرسد و شب آخر، وداع در شبخوانی همراه با مناجات است و روزهداران پس از یک ماه عبادت، روی به مساجد جامع و مساجد محل خود میآورند و به اقامه نماز عید فطر میپردازند و توفیق یک ماه عبادت و بندگی خداوند را عید میگیرند و با پرداخت فطریه، زکات تن خود را نیز به افراد نیازمند ادا میکنند و پس از یک ماه ضیافت الهی تلاش خود را برای سازندگی و زندگی بانشاط بیشتر آغاز میکنند.
گزارش: یاسر فوداجی
انتهای پیام/
R41348/P1336/S6,56/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۳۲۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی
به گزارش خبرنگار مهر، امروز یکشنبه در روز ملی شوراها، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان بیرجند در همایش روز شوراهای خراسان جنوبی گفت: شوراهای اسلامی از مردم و برای مردم هستند و در دوره ششم هماهنگی با دولت سبب انجام اقداماتی در حوزه مدیریت شهری شدهاند.
به گفته حاجی آبادی همه اقدامات انجام شده با توجه به عقب ماندگیهای گذشته کافی نیست و مشکلات معیشتی و گرانی از مهمترین مشکلات مردم است.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان بیرجند نیاز به حداقل سه شهر دارد و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، ایجاد کمربندی جدید در شمال و جنوب بیرجند با توجه به گرفتن بخشی از کمربندی در شهر، ضرورت توجه به بازنگری در اجرای طرح هادی روستاها و درخواست قرار گرفتن بیرجند و قاین در لیست شهرهای محروم و لزوم ایجاد تقاطع غیر هم سطح در شهر بیرجند و تهیه شناسنامه کشاورزی از جمله موارد مطرح شده است.
نماینده شوراهای قائنات هم در ادامه گفت: مردم همیشه پای کار بوده و هستند و مسئولان باید انجام کارها را تسهیل کنند و در صورت لزوم با تفویض اختیار کارها در مرکز شهرستانها انجام شود.
به گفته قرائی بعضی از مدیران استانی هستند که هنوز در بخشهای شهرستانها حضور پیدا نکردهاند و از ظرفیت شوراها هم در سفرهای مدیران دستگاههای اجرایی اکنون به خوبی بهره گرفته نشده است.
وی خاطر نشان کرد: در آمایش سرزمینی جانمایی های لازم انجام نشده و در زمانی که پروژهای به بن بست میرسد کسی نیست که پیگیری لازم را در خصوص آن انجام دهد و در کنار دود و مشکلات کارخانجات باید در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعی این کارخانهها اقداماتی را انجام دهند.
نماینده شوراهای فردوس هم گفت: حدود ۷ سال است که شعارهای سال در محور اقتصاد است و با توجه به خشکسالیهای گذشته کشاورزی و دامپروری این شهرستان دچار مشکل شده است که با حمایت دولت باید مشکلات موجود حل شود.
حیدرزاده افزود: به دلیل طولانی بودن بروکراسی اداری، سرمایه گذاری در استان با مشکل مواجه شده است و تأمین خوابگاه دانشجویی با توجه به نیاز ۸ میلیاردی تومانی در فردوس با مشکل مواجه است و خواستار عمل به دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل بخش باغستان هستیم.
مرادزاده نماینده شوراهای بشرویه هم در ادامه بیان داشت: در روستای شهرک امام خمینی سال ۱۳۹۵ بر روی ۲۰ واحد مسکونی پنلهای خورشیدی را نصب کردیم و انجام این کار محلی برای در آمد مردم این روستا شده است.
مرادزاده افزود: تاکنون اقدامی در خصوص دستور استاندار مبنی بر حضور رئیس شورای استان و شوراهای شهر در جلسات اداری انجام نشده است.
وی خواستار لزوم بازنگری در طرح جامع شهر بشرویه و تجهیز بیمارستان این شهر شد و افزود: با وجود اینکه ۴۷ درصد مردم بشرویه بیمه تأمین اجتماعی هستند از خدمات درمانی تأمین اجتماعی بی بهره اند و درخواست تبدیل نمایندگی به اداره میراث فرهنگی را داریم.
نماینده شوراهای طبس هم به بیان مواردی چون ضرورت ارتقای جایگاه شوراها، لزوم بازنگری در طرح جامع تفصیلی شهر طبس با توجه به الحاق اراضی بسیار در اجرای نهضت ملی مسکن به شهر طبس پرداخت و طاهری ادامه داد: کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده به این شهرستان بر میگردد و پروازهای اندک و شکننده و اجرا نشدن مصوبات سفر رئیس جمهور از جمله مشکلات موجود است.
در ادامه این همایش نماینده شوراهای درمیان با اشاره به گوشههای از خدمات دولت در این شهرستان گفت: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزههای مختلف در دو سال گذشته تخصیص یافته است و بعد از ۱۵ سال کارخانه قند قهستان راه اندازی و ۱۸۰ نفر در آن مشغول کار شدند.
به گفته غلامی بازگشایی بازارچه میل ۷۳ ، راه اندازی جایگاه cn, عمل به وعدههای وزیر نیرو در سفر به درمیان ، انتقال آب سد رزه به زمینهای بالا دستی آن، ضرورت ایجاد بندهای خاکی برای ذخیره روان آبها و اجرای مصوبات سفر استاندار به بخش میان دشت از جمله مطالبات مردم این شهرستان است.
نماینده شوراهای شهرستان سربیشه هم با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاها کند است، افزود: در خواست انتقال حساب شرکتها و کارخانه از تهران به استان هستیم و افزوده شدن حریم مرغداریها و دامداریها مشکل ساز شده و اقدامی برای بهرهمندی مردم از مسئولیت اجتماعی معادن باید انجام شود.
فنودی خاطر نشان کرد: جانمایی ایستگاه باری و مسافربری قطار در شهرستان سربیشه باید پیش بینی شود.
در ادامه این همایش نماینده شوراهای نهبندان گفت: هر چند پیشرفت نهضت ملی مسکن در نهبندان زیاد است اما فراهم نشدن زیر ساختهای آب و برق و…سبب شده تا باوجود تکمیل واحدهای مسکونی مورد نظر مردم نتوانند در آنها ساکن شوند.
به گفته ابراهیمی نبود زیر ساختها در جادههای روستایی سبب وقوع ۳۰ تا ۳۵ درصد تصادفات در این جادهها شده است و کندی دو بانده سازی شوسف به نهبندان، ضرورت مهار روان آبها با ایجاد سدهای خاکی، جلوگیری از خام فروشی معادن از دیگر درخواستهای مردم این شهرستان است.
نماینده شوراهای اسلامی سرایان هم بیان داشت: لزوم تکمیل پروژههای نیمه تمام ۱۶ ساله، نیاز به احداث زیست پزشک در سرایان از جمله خواستههای مردم سرایان است.
مظفری افزود: حمل روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ تن بنتونیت از سرایان خارج میشود و نیاز به ایجاد شهرک بنتونیت در سرایان است.
به گفته وی توسعه بیمارستان سرایان با همت استاندار و نماینده مجلس در حال انجام است و درخواست استقلال بخش مرکزی و آیسک را داریم.
در ادامه همایش روز شوراها حجت الاسلام موسوی نماینده شوراهای خوسف گفت: مشکل آب حتی در زمستان در این شهرستان وجود دارد و در روستای سیوجان آنتن دهی وجود ندارد و سیل به آب نماهای خوسف خسارت وارد کرده و حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ منجر به حذف دامهای مولد شد و ایجاد کارخانه تولید شیرخشک در استان ضروری است.
بخشی نماینده شوراهای زیر کوه هم خواستار سفر استاندار به شهرستان سیل زده زیرکوه شد و گفت: از کمک رسانی مسئولان با انتقال ماشین آلات به زیرکوه تشکر میکنیم.
در ادامه رئیس شورای اسلامی استان هم گزارشی از روند برگزاری جلسات شورای استان ارائه کرد و گفت: در این دوره ۳۴ جلسه برگزار کردهایم که در ۲۰ جلسه آن مدیران استان حضور داشتهاند و یک جلسه هم با حضور مدیران دستگاهها در حوزه استانداری برگزار شد که درخواست افزایش این جلسات را داریم.
ملکی با بیان اینکه سازمان جهاد سازندگی بیشترین همکاری را با شوراها داشته است، افزود: جایگاه شوراها نباید قائم به شخص باشد و در توزیع اعتبارات باید عدالت رعایت شود.
کد خبر 6091392